5 tips for å beholde gode ansatte
Denne artikkelen er mer enn et år gammel. Husk at regelverket endres jevnlig, og at regelverket som er omtalt kan være utdatert. For å være sikker på at du alltid har korrekt regelverk tilgjengelig, anbefaler vi et abonnement på Ekspert. Les mer om Ekspert her.
Én av fire arbeidstakere går med tanker om å slutte i jobben sin, viser undersøkelse fra Simployer.
I undersøkelsen, som er gjennomført av YouGov, svarer 23 prosent sier at de har en tidshorisont på bare ett til to år i sin nåværende jobb.
Her er fem tips til hva du som arbeidsgiver bør gjøre for å holde på de gode ansatte du har:
1. Se og lytt til dine ansatte
- Ta hver enkelt på alvor og ta hensyn til ulike livsfaser og behov
- Bli god på relasjonsledelse; led godt ved å lede ulikt
- Skap mening i arbeidshverdagen for dine medarbeidere
2. Legg til rette for utvikling og kompetanseheving
- Vit hvilken retning medarbeideren ønsker å gå. Faglig påfyll trenger ikke være kostbart eller tidkrevende.
- Legg til rette for kompetanseoverføring mellom generasjonene. Det kan skje gjennom mentorordninger, prosjektgrupper og tverrfaglige team. Månedlige faglunsjer er både sosialt og utviklende.
I august holdt Simployer webinar der temaet var å beholde gode ansatte. Se hele webinaret gratis her.
3. Bruk kompensasjonsordninger og frynsegoder aktivt
- Minn medarbeiderne dine på hvilke frynsegoder som finnes. Finn gjerne ut av hva de savner, men styr forventningene deres.
- Har kompensasjons- og belønningsordninger den effekten du ønsker? Kanskje noe kan tas bort og noe nytt legges til – få gjerne tilbakemelding fra medarbeidere.
- Arbeidstakere ønsker seg fleksibilitet. Utarbeid ordninger som svarer ut dette behovet.
- Husk at ulike generasjoner har ulike behov. Våg å tenke nytt; tilby for eksempel pensjonsrådgiver, coach eller fadder i foreldre-permisjonstiden.
- Vær bevisst på at ytre faktorer som økonomisk usikkerhet, renteøkninger og høye strømpriser kan bekymre de ansatte.
4. Vektlegg informasjon og involvering
- Involver alle i overordnet strategi og forklar hvorfor nettopp de er uunnværlige for å nå virksomhetens mål
- Vis og snakk om tall og mål for å skape motivasjon til å trekke i samme retning.
- Kommunikasjon er et lederansvar. Vær transparent, gi nok og god informasjon
5. Skap engasjement på arbeidsplassen
- Ta pulsen på virksomheten jevnlig og ta grep basert på målingene
- Involver de ansatte i tiltakene
- Skap rom for god dialog
- Jobb med virksomhetskultur og trivsel. Det er viktigere enn du tror
La oss vise deg hvordan du kan beholde de gode medarbeiderne dine!
LAST NED GRATIS: Sjekkliste for offboarding
Har du en ansatt som skal slutte? Vi har laget en oversikt over de viktigste tingene leder, HR, IT og lønn må huske på for å sikre at arbeidsforholdet avsluttes på en ryddig måte.